De abdijbibliotheek van Berne bezit een exemplaar van “De cierlycke voorsnydinge aller tafel-gerechten”. Een prachtig boekje van een anonieme schrijver die zich in 1664 ergerde aan zijn landgenoten die niet konden trancheren.

Het voorsnijden ging, volgens hem, de Fransen, Italianen en Duitsers hier te lande veel beter af. Daarom schreef hij een praktisch en handzaam boekje over het gebruik van het trancheermes, al dan niet in combinatie met de vork. Het boek verscheen in oblong formaat bij de Amsterdamse uitgever Hieronymus Sweerts (actief van 1664 tot 1692).

Na het voorwoord legt de schrijver uit hoe het precies zit met de verschillende trancheermessen. Vervolgens maant hij de voorsnijder niet als een schermer tekeer te gaan, maar kalm te werken en vooral met goed gewassen handen en bovenal niet de vingers af te likken.

In 96 bladzijden worden 49 voorbeelden beschreven en getoond op instructieve kopergravures. Gevogelte, wild, varkens, vissen en gebak worden vakkundig aan het voorsnijmes onderworpen. Het exemplaar van de abdij is vermoedelijk de 2e druk, uitgegeven in 1670. Uitgever Sweerts woonde toen vooraan in de Kalverstraat. Het is het tweede bekende exemplaar van deze editie in een Nederlandse bibliotheek.

Abdijbibliotheek van Berne, signatuur: AvB1700607.