Robert Arpots, de conservator van de abdijbibliotheek Van Berne, heeft als gastconservator van de Brabant Collectie onlangs een nieuw artikel gepubliceerd in Devotionalia. Het artikel gaat over een luxe en uniek Officie van Onze Lieve Vrouw.

Officivm Beatæ Mariæ Virginis […]. Antverpiæ, 1622
Vindplaats: CBC TFH B 6888

Het gaat om het volgende artikel:
Een luxe en uniek officie van Onze Lieve Vrouw
In: Devotionalia jrg. 38 (2019) nr. 227. – p. 280-281

Van het Officie van Onze Lieve Vrouw, gedrukt in Antwerpen (Officina Plantiniana) in 1622, bezit de Universiteitsbibliotheek Tilburg als enige Nederlandse bibliotheek een compleet exemplaar: Officivm Beatæ Mariæ Virginis. Het is een prachtig en echt luxe 17e-eeuws gebedenboek, volledig gedrukt in rood en zwart en het bevat 94 schitterende, ongesigneerde, grote en kleine kopergravures. Ze zijn van de Zuid-Nederlandse graveur Karel van Mallery (1571-na 1635). Mallery woonde in Antwerpen in de Keyserstraet en was een leerling – en vanaf 1598 ook schoonzoon – van de befaamde Philip Galle (1537-1612).

Het volledige artikel is, behalve in Devotionalia, ook hier te lezen.