Donderdag 25 juni, 17:05u, was de volgende mijlpaal in het project van de abdijbibliotheek van Berne. Op dat moment waren namelijk alle 16e-eeuwse boeken van de abdijbibliotheek in Worldcat ingevoerd.

Veel Latijnse teksten

Dit deel van de collectie bestaat uit 657 titels en het grootste deel daarvan bestaat uiteraard uit Latijnse teksten (591); het aantal Nederlandse teksten is 40. De meeste titels zijn gedrukt in de Zuidelijke Nederlanden (224, waarvan 151 in Antwerpen), gevolgd door Duitsland (204, waarvan 154 in Keulen) en Frankrijk (139, waarvan 95 in Parijs).

Verrassende topstukken

Eén van de verrassende topstukken van dit collectiedeel: de indrukwekkende Crespin-bijbel uit Lyon, gedrukt in 1527 door Jean Crespin, het enige exemplaar in Nederland! 49 titels stammen uit de bibliotheek van de Broeders van het Gemene Leven uit Den Bosch. Oud-collega Jos van Heel wees mij in november 2019 op de handgemaakte initialen van de Broeders, die naast een binderij kennelijk ook een eigen scriptorium bezaten.

Project abdijbibliotheek bijna voltooid

Wat nu nog resteert, is de beschrijving van de collectie incunabelen. Dan is het project dat op 1 mei 2018 van start ging, voltooid. Op dit moment zijn al 3845 boeken uit deze rijke collectie, gedrukt van 1501 tot met 1900, beschikbaar voor onderzoek en onderwijs via de catalogus van de UB Nijmegen (zoekcommando b8:QGEB nu=AvB1?).